Di antara perkara-perkara yang menjadi kepercayaan dan amalan yang dilakukan dalam bulan Rejab iaitu:-
1. Sambutan perayaan sempena Isra' dan Mi'raj pada 27 rejab dengan amalan-amalan tertentu.
Kata Imam Bin Baaz rahimahullah: "Pada malam 27 rejab yang dikatakan berlaku peristiwa Isra' dan Mi'raj Nabi saw, tidak ada satu pun hadith sahih yang menentukan bila berlakunya Isra' dan Mi'raj Nabi. Hadith-hadith yang meriwayatkan tentang malam belakunya Isra' dan Mi'raj kesemuanya tidak sahih dari Nabi di sisi ahli hadith. Ada hikmah Allah swt yang tertentu disebalik tidak menyatakan kepada manusia bila hari belaku peristiwa itu .Jika sekalipun peristiwa Isra' dan Mi'raj belaku pada tarikh yang dikatakan itu, tidak boleh bagi umat Islam menentukan dan melakukan sesuatu amal ibadat pada 27 rejab dan tidak harus melakukan sambutan perayaan pada hari itu kerana Nabi saw dan para sahabatnya tidak pernah melakukannya dan juga mereka tidak pernah menentukan sesuatu amal ibadat pun pada hari itu. Kalaulah ia satu perkara yang disyariatkan oleh agama sudah tentu Nabi saw telah menerangkannya kepada sahabatnya dengan perkataan atau perbuatan. Kalau benar-benar ada sambutan perayaan dan amal ibadat tertentu dibuat oleh Nabi sudah tentu telah tersebar dengan meluas dan para sahabat telah menyatakannya kepada kita. (Risalah At-Tahzir min Bid'ah Risalah peringatan daripada Bid'ah : ms 7)
2. Puasa Khas pada 27 Rejab Sempena Isra' dan Mi'raj.
Kata Syeikh Dr. Yusuf Al-Qardhawi: "Antara puasa bulan haram ialah puasa pada 27 rejab yang direka-reka oleh setengah orang mengikut hawa nafsu mereka semata-mata, yang tidak disyariatkannya oleh Allah dan tidak dilakukan oleh Nabi kita serta para Khulafa Rasyidin dan juga tidak ada para ulama yang menyuruh melakukannya. Di kalangan kita beranggapan bahawa pada 27 rejab itu berlaku satu peristiwa besar terhadap Nabi kita saw iaitu Isra' dan Mi'raj, oleh itu kita harus bersyukur atas nikmat besar ini yang dikurnia oleh Allah kepada Nabi kita dengan cara kita berpuasa pada hari itu. Tidak ada dalil yang mensyariatkan berpuasa pada hari itu. Kata Ibnu Qaiyim dalam kitabnya Zaadil Mi'aad di dalam menerangkan tentang malam Isra' dan Mi'raj yang diambil dari kata Syeikh Islam Ibnu Tiamiyah: "Tidak diketahui seorang pun dari kalangan muslimin yang menentukan kelebihan malam Isra' dan Mi'raj daripada malam yang lain. Jika ada kelebihan malam itu sudah tentu para sahabat telah menerangkannya oleh kerana tidak diketahui bilakah malam belaku Isra' Mi'raj dan tidak ada dalil yang jelas menerangkan Isra' Mi'raj belaku pada bulan Rejab terutama malam 27. Oleh itu tidak harus kaum muslim menentukan apa pun jenis ibadat pada malam 27 rejab atau malam selainnya. (Islam Online.net, Fatwa Dr Yusuf Qardhawi bertarikh 22 /09 / 2003)
3. Solat Raghaaib ( solat-solat sunat) .
a) Sifat solat raghaib
Hadith yang menceritakan sifat solat sunat dalam bulan Rejab adalah hadith dusta terhadap Nabi saw. Antara hadithnya yang dikatakan dari Anas bin Malik ra berkata, bersabda Nabi saw: "Bulan Rejab bulan Allah, bulan Sya'ban bulanku, bulan Ramadhan bulan umatku" ..sehingga sabdanya "tidak sesorang pun yang berpuasa pada hari Khamis yang pertama dalam bulan Rejab, kemudian ia bersolat pada malam jumaat antara waktu isyak 12 rakaat .. kecuali Allah akan mengampuni kesemua dosanya sekalipun dosanya seperti buih di laut dan sebanyak daun-daun pohon kayu serta diberi syafa'at pada hari kiamat sebanyak 700 dari ahli bait ... sehingga akhir hadith. Kata Ibnu Al-Jauzi Rahimahullah: "Hadith-hadith ini adalah hadith maudhu' (palsu) terhadap Nabi saw. Ini adalah kerana dalam riwayat hadith ini terdapat orang yang bernama Ibnu Juhaim dimana para ahli hadith menyifatkannya sebagai pendusta. Aku telah mendengar dari syeikhku Abdul Wahab Hafiz menyatakan: "Perawi-perawi hadith itu tidak diketahui siapa mereka dan aku telah berusaha mencari dalam semua kitab perawi hadith tidak seorang pun nama-nama mereka yang aku temui" [sila lihat kitab hadith-hadith palsu ( Maudhu'at) oleh Ibnu Al-Juazi : jz 2 / ms 123-125]
Begitu juga kata Imam As-Syaukani Rahimahullah: "Hadith-hadith itu adalah hadith maudhu (palsu) dan para perawinya majhul (tidak dikenali), inilah solat-solat sunat yang menjadi mahsyur di kalangan umat Islam, kesemua ahli para hafiz hadith bersepakat mengatakan bahawa hadith itu palsu. (Kitab Al- Fawaeid Al-Majmuah dalam hadis-hadis palsu: ms 48)
b) Hukumnya, kata Iman An-Nawawi: "Sesungguhnya solat-solat raghaib itu adalah bid'ah munkarah daripada bid'ah yang sesat" (Kitab Sahih Muslim Syarah Imam An-Nawawi : jz 8 / ms 20)
Kata Syeikh Islam Ibnu Tiamiyah: " Solat raghaib dalam bulan Rejab tidak ada asalnya dari agama malah ia dari perkara bid'ah yang direka-reka dengan sepakat para ulama, tidak disunahkan oleh Nabi saw dan tidak ada seorang pun dari kalangan Khulafa Rasyidin yang melakukannya dan tidak juga para ulama seperti Imam Malik, Syafei, Ahmad, Abu Hanifah, Thauri, Auza'ei, Laith dan selain dari mereka. Hadith-hadith yang diriwayat tentangnya kesemuanya palsu lagi dusta. ( Majmuk Fatawa Syeikh Islam Ibnu Tiamiyah : jz 23 / ms 123)
Begitu juga kata Hafiz Ibnu Rejab: "Solat raghaib ini adalah bid'ah di sisi jumhur ulama. Solat ini tidak disebut oleh para ulama dahulu kerana ia direka dan awal timbulnya selepas zaman mereka sesudah 400 tahun". (Kitab Lataeif Al-Ma'arif Ibnu Rejab : ms 228)
4. Puasa Bulan Rejab keseluruhannya atau sebahagiannya dengan berkeyakinan ada ganjaran-ganjaran pahala tertentu ( fadhilatnya).
Berkata Al-Hafiz Ibnu Hajar Asqalani: "Tidak ada hadith sahih yang menceritakan tentang kelebihan bulan Rejab dan tidak juga tentang puasa Rejab atau pun puasa yang tertentu dan juga tentang solat qiamulail yang khas dalamnya". (Kitab Tabyin Al-A'jab dalam bab menceritkan tentang fadhilat Rejab , Ibnu Hajar : ms 23)
Kata Ibnu Qaiyim: "Hadith-hadith yang menceritakan tentang puasa rejab dan solat sebahagian malam pada bulan rejab adalah kesemuanya hadith palsu yang diada-adakan" (Kitab Al-Manar Al-Munif dalam Hadith Sahih dan Dhaeif , Ibnu Al-Qaiyim : ms 97)
Diceritakan bahawa Saidina Umar Ibnu Khatab ra telah memukul tangan-tangan orang yang berpuasa rejab sehingga mereka meninggalkannya serta berkata: bahawasanya bulan rejab ini adalah bulan yang dihormati dan dimuliakan oleh orang-orang jahiliyah. (diceritakan oleh Ibnu Dahiyah dalam kitabnya yang berjudul : Adaa' Ma Wajaba Min Bayan Wadh'ei Al-Wadhaa'ein Fil Rejab, ms 113. Disahkan cerita ini oleh Syeikh Albaani dalam kitab Irwa' Al-Ghalil : jz 4 / ms 113-114)
Kata Imam At-Taratusyei: "Jika sesorang itu ingin berpuasa dalam bulan Rejab dibolehkan asalkan BUKAN puasanya itu kerana bulan Rejab serta jangan berangapan ia adalah wajib atau sunat". (Kitab Hawadith dan Bid'ah , At-Taratusyei :ms 110-111)
5. Umrah Dalam Bulan Rejab Dengan Berkeyakinan Menuniakan Umrah Dalamnya Ada Fadhilat Tertentu.
Tidak ada hadith yang menceritakan bahawa Nabi saw melakukan umrah dalam bulan Rejab atau mengkhususkan umrah dalam rejab sahaja tanpa bulan yang lain. Tidak ada beza pahala umrah pada bulan rejab dari bulan yang lain sebagaiman yang disangka oleh setengah orang. Nabi saw me;lakukan umrah sepanjang hayat sebanyak 4 kali sahaja iaitu:
1- Umrah Hudaibiyah pada tahun ke 6 hijrah.
2- Umrah Qadha pada tahun selepasnya (tahun ke7 hijrah).
3- Umrah dari Ja'ranah ketika keluar dalam peperangan Hunain.
4- Umrah bersama dengan haji ketika Nabi menunaikan haji.
(Kitab Zaadul Mi'aad , Ibnu Qaiyim : jz 2 / ms 90-91)
Syeikh Muhammad bin Ibrahim Alisyeikh rahimahullah menyatakan bahawa para ulama melarang daripada menentukan hanya pada bulan Rejab sahaja banyak melakukan umrah.
(Kitab Fatawa Syeikh Muhammad Bin Ibrahim Alisyeikh : jz 6/ ms 131)
Berkata Syeikh Abdullah bin Abdul Aziz At-Tuwajiri: "Pendapat yang kuat disisiku wallahu alam- ialah mengkhususkan umrah hanya pada bulan Rejab tidak ada asal usulnya dari agama kerana tidak ada dalil syara' ( Al-Quran dan Sunnah) yang mengkhususkan umrah dalam bulan Rejab, disampin itu terbukti dari sirah Nabawi bahawa beliau tidak pernah melakukan umrah pada bulan Rejab sama sekali. (Kitab Bid'ah Hauliyah Syeikh Abdullah bin Abdul Aziz At-Tuwajiri: ms 238)
Kalau benar ada fadhilat yang tertentu bagi umrah dalam bulan Rejab sudah tentu para ulama telah menyebutnya kerana mereka lebih mengambil berat terutama dalam hal-hal ibadat sebagaimana fadhilat umrah dalam bulan Ramadhan dan seumpamanya .
Sebagaimana yang diceritakan dari Ibnu Umar ra , ketika mana dia ditanya orang: "Wahai ayah Abdul Rahman, adakah pernah Nabi saw berumrah pada bulan Rejab", jawabnya: ya , bila Aisyah r.aha mendengar jawab Ibnu Umar itu, ia menafikan yang Nabi pernah berumrah dalam bulan Rejab. Ibnu Umar bila mendengar penafian Aisyah itu, ia terdiam tidak berkata apa-apa samada tidak atau ya. Kalau betul ada fadhilat umrah dalam bulam Rejab sudah tentu Aisyah telah menyebutnya. (sila lihat kitab Adab dalam bulan Rejab oleh Mala Ali Qari : ms 49-51)
!-end>!-weather>
TARIKH HARI INI
PENDAFTARAN WARIS TOK EMPAT MAMAT
NASYID FM
DIARI HIDUP SAYA
MEMERHATI TANDA-TANDA KEKUASAAN ALLAH DI SABAH
Sambungan ....
Wednesday, August 5, 2009Posted by Borhan bin Aripin at 11:05:00 AM
Labels: Renungan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment